فصل اوّل (ويژگيهاي معلم خوب)

روابط با شاگردان

موقعيت يك معلم بستگي بـه روابط او با شاگردانش دارد. مانتو الهام حميدي در روزهاي بيقراري معلم نـه تنـها بايستي درون حرفه خود ماهر باشد و ويژگيهاي يك آموزش دهنده ي خوب را داشته باشد، مانتو الهام حميدي در روزهاي بيقراري بلكه بايد بتواند با شاگردان خود روابط مطلوبي را ايجاد و حفظ كند. مانتو الهام حميدي در روزهاي بيقراري موفقيت درون اين امر بسته بـه نكات كوچك بسياري هست كه همين نكات تفاوت بين روابط مطلوب و نامطلوب مي باشد:

1‍‍) بـه مسائل شاگردان علاقه مند بوده و سعي درون درك آنـها داشته باشيد.

علاقمند بودن بـه شاگردان يكي از مـهم ترين ويژگي هاي هر معلم خوب است، كسي كه سعي بر درك مسائل و مشكلات شاگردان داشته باشد و با كمال ميل درون حل اين مسائل بـه آنـها كمك كند. هم چنين دانستن نام شاگردان يك وسيله ي عملي كه هست كه معرف علاقه معلم بـه شاگرد است. شاگرد از اين كه معلمان او را بـه نام بخوانند، خوشحال مي شود و معلمي كه اين موضوع را رعايت كند، بـه ايجاد روابط خودش و شاگردان كمك كرده است.

 

2)همـه ي پرسشـهاي شاگردان را پاسخ دهيد واز طفره رفتن اجتناب كنيد.

معلمي كه بـه همـه ي پرسشـها پاسخ مي دهد و يا اذعان مي كند كه پاسخ پرسش مخصوصي را نمي داند، درون شاگرد خود حس اعتماد بـه وجود خواهد آورد. كسي كه بـه طفره متوسل مي شود و از پاسخ                  مي گريزد، احترام خود را درون نظر شاگردانش كم ميكند. اگر پرسشي براي فردي معين قابل اهميت است، آن را انفرادي پاسخ بدهيد و وقت كلاس را نگيريد. طرح درس خوب آن هست كه شاگردان را تشويق كند که تا براي كسب اطلاعات مربوط بـه موضوع درس و همچنين مسائل شخصي بـه شما مراجعه كنند. براي كمك بـه آنـها اين زحمت را بر خود هموار كنيد.

3)خود را بـه شاگردان كلاس شخص مفيدي معرفي كنيد.

ضرب المثلي قديمي ميگويد كه "نظر اول مؤثر وپايدار است"و اين ضرب المثل معلم كاملاً صادق است. اولين جلسه درس خود را با دقت مخصوصي طرح ريزي كنيد. خودتان و موضوع درس را مفيد و مؤثر معرفي كنيد. سعي كنيد كه اولين برخورد شما جالب و مؤثر باشد، سپس اين حس تاثير را درون تمام مدت دوره ي تدريس حفظ كنيد.

4) اجازه ندهيد نوع رفتار و مناسبات شما با شاگردان تحت تاثير حالات دروني شما باشد.

دردها و ناراحتيهاي دروني خود را براي خود نگه داريد. اگر حالات دروني شما خوب نيست، شاگردان شما       بي تقصيرند. درون طرز برخورد خود با آنان هميشـه منصف و منطقي باشي.

5) از طعنـه زدن و تمسخر كردن خوداري كنيد.

معلمي كه درون حرفه ي خود مـهارت دارد، ممكن هست مجبور شود براي بـه كار واداشتن شاگرداني كه درون آموختن كند هستند يا تن بـه كارنمي دهند، بـه طعنـه و استهزا روي آورد. اين معلم بايستي بـه خاطر آورد كه خود نيز زماني بـه سختي ياد مي گرفته است. كلمات زننده و تذكرات خشن نـه تنـها سبب تشويق و ترغيب نمي شود، بلكه خشم و رنجش ايجاد كرده و جريان آموختن را نيز كند مي كند.

6) هميشـه خشم خود را كنترل كنيد.

كسي كه عصباني مي شود و از كوره درون مي رود، ممكن هست بگويد كه درون حقيقت مقصودش آن نبوده و معمولاً بعدها از اين عمل نسنجيده و عجولانـه ي خود پشيمان مي شود. براي كنترل صحيح كلاس، كنترل خود شخص نيز بي نـهايت ضرورت دارد.

7)جوانمرد باشيد.

معلمي كه جوانمرد نيست و نكته را درك نمي كند، شاگردي را كه پونز روي صندلي او گذاشته، فوراً براي توبيخ نزد مدير مدرسه مي فرستد، شاگردان مايلند كه خلق و خوي جوانمردي معلمان خود را آزمايش كنند. دوست دارند كه معلم آنـها خوشخو و جوانمرد باشد و بتواند شوخي را نسبت بـه موقعيت و روحيه اي كه انجام شده با خوشرويي تحمل كنند.

8) چنانچه شاگردان پرسشـهاي بي مورد مي كنند و يا نمي توانند كاري را انجام دهند، بردبار و با حوصله باشيد.

صبر و بردباري فضيلت پسنديده اي است، خصوصاً هنگامي كه پرسش ها غير لازم و يا ابلهانـه بـه نظر ميرسند؛ نمي توان انتظارداشت كه همـه ي شاگردان اطلاعات و مـهارت هاي خود را همان طور كه معلم مايل است، سريعاً افزايش دهند.

صبور بودن و درك بالا صفاتي هست كه هر معلم خوب بايستي داشته باشد که تا بتواند شغل معلمي را بـه خوبي و به طور موثر و مفيد انجام دهد.

9) بـه قدر كافي احترام و احتياط را محفوظ داريد.

يك معلم شايسته خود يكي از شاگردان نيست. او بايستي احترام شاگردان را نسبت بـه خود جلب كند و در نزديكي خود با آنان بيش از حد پيش نرود. شاگردان بـه شخصي احترام مي گذارند كه احترامي را كه لازمـه مقام اوست، رعايت كند. مخصوصاً درون حين درس.

10) از نزديكي بيش از حد با شاگردان اجتناب كنيد.

هيچ وقت بـه شاگردان زياد نزديك نشويد. نزديكي بيش از حد با شاگردان ممكن هست به طرفداري از بعضي و به ضرر ديگران منجر شود. بهتر هست كه از دوستي و نزديكي زياد با آنـها خوداري كنيد.

11) ازشرمنده كردن شاگردان پرهيز كنيد.

هيچ وقت حيثيت و غرور اشخاص را نزد ديگران خرد و جريحه دار نكنيد. مي توان فرد را درون خلوت ملامت و سرزنش بسيار كرد، ولي يكي از بزرگترين اشتباهات اين هست كه شاگردي را درون مقابل دوستانش تحقير و كوچك كند، چنين واقعه اي ممكن هست خصومت او را نسبت بـه معلم برانگيخته و اعتماد بـه نفسش را از بين ببرد كه جبران آن مدت زمان زيادي را صرف خواهد كرد.

12) از كار خوب و كوشش شاگردان ستايش و قدرداني كنيد.

حس رضايت مندي لازمـه ي جريان آموختن است. وقتي شاگردان بـه كوشش و انجام كار بيشتري ترغيب      مي شوند، پيشرفت بيشتري نصيب آن ها خواهد شد. شاگردان را آن هنگام كه سزاوارند تشويق كنيد.

13) واكنش فراگيران را نسبت بـه آموزشـهاي خود تفسير و بررسي كنيد.

يكي از مطمئن ترين روشـهايي كه معلم براي تعيين ميزان تأثير و مفيد بودن آموزشـهاي خود مي تواند بـه كار برد، اين هست كه از شاگردان خود پرسش كند، با اين عمل معلم مي تواند واكنشـها و پيشنـهادات آنان را كه ممكن هست كمك بزرگي بـه بهبود وضعيت آموزشي و ساير مراحل برنامـه تدريس كند، بـه دست آورد. همچنين بايستي از شاگردان خواسته شود كه نظرات و عقايد خود را آزادانـه و بي پرده بيان كند. پرسشـهاي پيشنـهادي ممكن هست افكار آنان را هدايت كند. اگر بـه آنان گفته شود كه افكار خود را بدون رعايت جوانب كار بيان كنند و اگر مطمئن باشند كه بيانات آنـها بـه هيچوجه درون نمره و سوابق  تحصيلي شان دخالتي نخواهد داشت ، بدون شك بسياري اطلاعات و پيشنـهادات سودمند و قابل استفاده بـه وسيله ي معلم كشف خواهد شد. هر چند ممكن هست بيان بعضي نظرات زننده باشد و سبب رنجش خاطر شود، ولي معلمي كه مايل هست كار خود را که تا حد امكان خوب انجام دهد، از فوايد اين نظريات استفاده خواهد كرد.

14) نسبت بـه شاگردان، بر حسب آنچه بـه عينـه مشاهده مي كنيد قضاوت كنيد، نـه سوابق گذشته آنـها.

نبايستي بـه يك شاگرد بر حسب نمرات گذشته يا كار برجسته ايكه قبلاً انجام داده و يا سابقه ي شـهرت او قضاوت كرد، بلكه بايستي نسبت بـه كاري كه درون كارگاه يا كلاس انجام داده و تا حد امكان عيني است، درباره ي او قضاوت كنيد. استاد خوب بايد آنچه را كه شاگردان درون زمان حاضر انجام مي دهد، چه خوب و چه بد، ارزيابي كند و به هيچ وجه تحت تأثير سوابق گذشته او قرار نگيرد

 فصل دوم (حرفه معلمي)

كسي كه شغل معلمي رامي پذيرد، از او انتظارمي رود كه حيثيت و اعتبارخود و همكاران خود را بالا ببرد. استاد خود بايستي داراي حيثيت و علاقه اي علمي باشد كه بـه روش هاي زير ممكن هست نشان داده شود:

15) براي بهبود وضعيت آموزشي پيشنـهادات مفيد مطرح كنيد.

وظيفه ي معلم هست كه براي بهبود وضيعت آموزشي، پيشنـهادات مفيد طرح كند. زيرا او بـه علت نزديكي اي كه با شاگردان دارد، مي تواند واكنش هاي آنـها رامشاهده كند و راه حل هاي مسايلي كه موجب بهبود وضعيت آموزشي مي شود پيدا كند. براي اين منظور معلم مي تواند درباره برنامـه مدرسه بايستي از كليه نظريات و پيشنـهادات معلمان استقبال كرده و آن ها را مورد توجه قرار دهد.

16) نسبت بـه انتقادات مفيد واكنش خوبي نشان دهيد.

معمولاً دو فكر از يك فكر بهتر هست و معلمي كه بـه نظريات ديگران با حسن نيت توجه ميكند، از اين كار نفع خواهد برد.

وقتي پيشنـهاداتي براي بهبود كار بـه شما ارائه مي شود، بي تعصّب و با فكر باز از آن ها استقبال كنيد.  

17) آموزش هاي كلاسي را ادامـه دهيد و از آن غفلت نكنيد.

آموزش هاي كلاسي يك معلم، شامل خواندن، مطالعه و شركت دركلاس هاي تربيت معلم و استفاده از وسايل آموزشي است.

معلمي كه بـه منظور افزايش قابليت تدريس خود، بـه تحصيل ادامـه داده و از هر فرصتي براي بهبود اطلاعات حرفه اي خود استفاده مي كند، خود را براي ترفيع مـهيا مي كند.

18) بـه موازات حرفه خود پيشرفت كنيد.

صنايع و علوم درون رشته هاي مختلف بـه سرعت تغيير مي كنند. براي اينكه معلم با پيشرفت هاي روز همگام شود و از حرفه خودعقب نماند، كسب اطلاعات درون مورد علوم جديد و وسايل و ابزار و روشـهايي مربوطه براي او ضروري است. خوب هست معلم، مجلات علمي و نشريات برجسته مربوط بـه تخصّص خود را مشترك شود.

19) تدريس را فرصتي براي خدمت بدانيد و آن را فقط یک «شغل» تلقي نكنيد.

معلمي شغلي هست كه لياقت انساني دارد و فرصت هاي زيادي براي خدمت اعطا ميكند. معلم ماهري كه آموزش افراد ديگر را عهده دار مي شود، نمي تواند خدمت بزرگي انجام دهد؛ او مسئول توسعه اطلاعات و مـهارت هاي شاگردان خود است. استفاده از فرصت هايي كه معلم درون خدمت بـه اجتماعش دارد، محدود بـه علاقه و ابتكار و اطلاعات و مـهارت هاي اوست

20) ديگران را نيز از اطلاعات خود بهره مند كنيد.

بعضي ازصاحبان علم و هنر مي گويند: مانتو الهام حميدي در روزهاي بيقراري "من خود بـه سختي آ موخته ام، چرا بايستي رموز كار خود را بـه آساني بـه دست ديگران بسپارم؟" معلم خوب كسي هست كه بـه شاگردانش هر راه كوتاه، هر نوع مـهارت و هر نكته كوچكي از اطلاعات حرفه اي را با ميل و اشتياق درون زمان موجود ياد بدهد. همچنين مشتاق باشد كه نكات مـهم علمي را با معلمان همكار خود مورد بحث قرار دهد و به آنـها كمك كند كه كار خويش را بهتر و مؤثرتر انجام دهند. اشخاصي كه مي توانند افكار و نظريات خود را بـه رشته تحرير درون آورند، مناسب هست گاه گاه مقالاتي درون مجلات علمي و ديني منتشر كنند. درون نتيجه اين كار، معلم حيثيت و اعتبار بـه دست آورده و به ديگران كمك  مي كند كه حرفه استادي و تدريس را مؤثرتر انجام دهند.

21) بـه مؤسسات علمي و ديني مربوط بـه رشته ي خود ملحق شويد و با جديت آنـها را تقويت كنيد.

وظيفه ي اجتماعي معلم، تقويت مؤسسات علمي آن رشته است. معلم بايستي با جديّت، همـه انجمن ها ومجامعي را كه معرف رشته علمي و ديني مورد علاقه او هستند، تقويت كند.

22) طبق آنچه جامعه از شما انتظار دارد، رفتار كنيد.

جامعه توقع دارد كه يك معلم هر زمان بـه شيوه اي كه شايسته و در خور وضعيت اوست، رفتار كند. از او انتظار مي رودكه فعاليت ها و خدمات مـهم اجتماعي خود را تقويت كند و فرد با ارزشي براي جامعه خود باشد. اين موضوع درون مورد معلم بـه مراتب بيش از افراد ديگري كه بـه حرفه هاي مختلف اشتغال دارند، مصداق دارد، زيرا معلم با توليداتي سر و كار دارد كه محصول آن هست و بايستی خود نمونـه و سرمشق خوبي باشد که تا شاگردان از او پيروي كنند.

23) معلم بايد بتواند كار را شخصاً و به خوبي انجام دهد.

معلمي كه سعي دارد بـه شاگردان بياموزد كه چگونـه كاري را انجام دهند، ولي خود نمي تواند آن را با مـهارت انجام دهد، معلم مناسبي نيست. لاف زدن او و عدم مـهارتش درون كار موجب سلب اعتماد شاگردان خواهد شد. معلم پيش از اين كه شروع بـه آ موزش درسي كند، خود قادر باشد آن درس را با مـهارت و تسلط كامل بيان كند.

24) معلم بايد درون ساعات مدرسه بـه كار مدرسه بپردازد.

معلم خوب هر دقيقه از ساعات مدرسه را درون كلاس و يا دفتر بـه نفع شاگردان خود مصرف مي كند. درون اين صورت دانش آموزان، كاركنان و مدير از علاقه او بـه كارش تقدير خواهند كرد

فصل سوم (اصول اخلاقي)

25) از انتشار شايعات اجتناب كنيد.

شايعه هميشـه خطرناك ناپسند هست و گاهي نتايج وخيمي براي شايعه سازی دارد. شايعه پرذاز سبب تضعيف روحيه سازمان خود خواهد شد. معلم خوب بايد از شايعات و منابع آن جلوگيري كرده و ديگران را از شايعه هر نوع اطلاعاتي كه نتايج مضري درون بر دارد، منع كند.

26) نسبت بـه سازمان خود صادق و وفادار باشيد.

معلم خوب همواره نسبت بـه سازمان خود وفادار هست و آن را تقويت مي كند، زيرا قدرت سازمان بسته بـه كارها و كوششـهاي او و ساير افراد سازمان است.

27) از بكار بردن كلمات زشت و زننده خودداري كنيد.

معلمي كه بـه زباني خلاف تربيت و قاعده صحبت مي كند، نشان مي دهد كه قادر نيست مطالب خود را صحيح و فصيح بيان كند، بنابراين براي مخفي كردن اين نقص خود بـه كلمات زشت و ناپسند متوسل مي شود. معلم خوب بايد براي شاگردان خود نمونـه و سرمشق باشد و از آنـها بخواهد كه بـه هيچ وجه كلمات زشت و ناپسند بـه كار نبرند. مكالمـه با زباني برخلاف تربيت و قاعده دور از شئون معلم هست و بـه آساني مي توان آن را تصحيح كرده و تغيير داد.

28) هيچ گاه نفع خود را بـه قيمت زيان دوستان و همكاران نخواهيد.

اشخاص كمي هستند كه از راه غيبت و بدگويي از هم قطاران، خود را مورد لطف و محبت رؤسا قرار داده و به مقامات بالاتري مي رسند.

29) از اظهار نظرهاي نادرست درباره ديگران خودداري كنيد.

معلمي كه راجع بـه اشخاص، نادرست اظهار نظر مي كند، مورد سؤظن همكاران خود قرار مي گيرد. كسي كه نزد شما از ديگران بدگويي مي كند، ممكن هست راجع بـه شما نيز نزد ديگران بدگويي كند. روش صحيح اين هست كه اگر چيزي خوب نيست، شما آن را نگوييد.

30) درون موضوع هاي رسمي از جريان اداري خارج نشويد.

جريان اداري بـه منظور بالا بردن سودمندي مدرسه تشكيل شده است. ممكن هست گاهي معلم احساس كند؛ مقرّرات مدرسه كار را بـه تأخير مي اندازد؛ درون آن مورد از جريان اداري خارج شود. با اين حال براي اطمينان خود و همچنين بـه منظور تنظيم امور مدرسه، بايستي درون تمام مواقع براي انجام كارهاي رسمي بر طبق روش هاي مصّوبه رفتاركند.

31) از اشاره بـه عقايد سياسي خوداري كنيد.

عقايد سياسي درون آموزش مباحث علمي دخيل نسبت بعضي از شاگردان و معلّمان نسبت بـه عقايد سياسي خود حساسيت و تعصّب دارند. بهتر هست از مطرح كردن آن درون كلاس و ايجاد مباحث جدال آميز خودداري كنيد.

32) موقعيّت خود را نسبت بـه قابليت زمان حاضر خود بسنجيد؛ نـه نسبت بـه كارهاي مـهمّي كه درون گذشته انجام داده ايد.

فردي كه سوابق تحصيلي دارد، هميشـه نمي تواند معلم خوبي باشد. معلّم خوب آن هست كه هم بتواند بشخصه كارش را بـه خوبي انجام دهد و هم با موفقيّت بـه ديگران آموزش دهد.

فصل چهارم (ويژگيهاي فردي)

ويژگيهاي فردي لازمـه ي موفقيّت است. بـه علت تماس دائم با شاگردان چنين خصايل خوب بخصوص براي معلّم قابل اهميّت است. 

33) درستكار و امين باشيد.

معلّم غالباً وسايل و كتاب هاي گرانبهايي را درون دسترس داشته و نيز بيشتر اوقات مسئول جمع آوري وجوه هزينـه تحصيلي شاگردان است. بر اين اساس بايستي احتياط و مراقبت لازم را داشته باشد که تا كوچكترين سؤظني درون مورد عدم درستكار بودن او بـه ذهن كسي خطور نكند. دراين مورد لازم هست آماري دقيق از قيمت همـه كتابها وغيره تهيّه كنيد.

34) متين و موّقر باشيد.

شاگردان درون برخورد با معلّمي كه ناراحت است، احساس ناراحتي مي كنند. شك داشتن بـه خود، لكنت زبان وضعف جسماني نكات منفي هستند كه اثر تدريس را ضعيف مي كنند. با تلاش و تمرين مداوم مي توان گفت متانت و وقار و تعادل جسمي و رواني بـه دست مي آيد.

35) متكي بـه نفس باشيد.

معلّم خوب مسائل خود را با كمك از رؤسا حل مي كند و توقع ندارد كه ديگران وظايف او را انجام دهند.

36) از خود ابتكار نشان دهيد.

معلّمي كه مبتكراست، كارها را جدا و بدون تأثير شروع مي كند.او افكار جديدي را درون كلاس بـه مرحله ي آزمايش مي گذارد و تكميل مي كند. نقاط ضعف آموزشـهاي خود را كشف كرده و كوشش مي كند که تا آنـها را تصحيح كند. رهبري فعاليّت هاي مدرسه را بـه عهده گرفته و بدين ترتيب خود را يك رهبر واقعي نشان        مي دهد.

37) جدي و با حرارت باشيد.

حرارت و جدّيت مسري هست و با نـهايت سرعت از معلّم بـه شاگرد منتقل مي شود. معلّمي كه با جديّت و حرارت كار ميكند، راهي را بـه شاگردان خود نشان مي دهد و آنان از آن روش روحيه گرفته و با جديّت شروع بـه كار    مي كنند.

38) كاردان باشيد.

مدارس كاملاًً مجهز بسيار كم اند و غالباً معلّم ناچار هست كلاس پر جمعيّتي را با كم ترين وسايل و تجهيزات كمك آموزشي اداره كند. معلّم كاردان تمام كوشش خود را بكارمي برد که تا از هر روش ممكن وسايل آموشي اضافي فراهم كند و از مؤسسات علمي، كتابچه هاي راهنما، نقشـه، طرحهاي خوب و ساير وسايل كمك آموزشي را تهيّه و تأمين مي كند.

39) دوستانـه رفتار كنيد.

معلّمي كه دوستانـه رفتار مي كند، موقعيّت بسيار مناسبي خواهد داشت که تا مسايل خصوصي شاگردان خود را حل كند. معلّمي كه علاقه ي دوستانـه نشان مي دهد، شاگردان مسايل خصوصي خود را با او مطرح مي كنند و احترام فوق العاده اي براي او و درسش قائل خواهند شد.

40) با تدبير و روشن بيان باشيد.

معلم بايستي قادر باشد كه با موقعيت هاي دشوار مقابله كند. لازم هست بدون رنجاندن اشخاص و نشان حب يا بغض، اظهارنظر كند و تصميم بگيرد و راهكار و شيوه ي صحيح را ارائه دهد.

41) صادق و بي ريا باشيد.

شاگردان بـه سرعت درك مي كنند كه آيا معلم حقيقاً بـه فعاليت خود درون امر تدريس علاقه مند هست يا بـه موقعیّت و حقوقي كه دريافت مي كند. معلم بدون اينكه بـه طور حقيقي صادق و بي ريا باشد، نمي تواند توجّه شاگردان را بيدار و جلب كند.

42) مؤدّب و با نزاكت باشيد.

شاگردان بـه سرعت درك مي كنند كه آيا معلّم حقيقتاً بـه فعاليّت خود درون امر تدريس علاقه مند هست يا بـه موقعيّت و حقوقي كه دريافت مي كند. معلّم بدون اينكه بـه طورحقيقي صادق و بي ريا باشد، نمي تواند علاقه و توجّه شاگردان را بيدار كند.

42) مؤدب و با نزاكت باشيد.

كسي كه ادب آموزش مي دهد، بايستي خود مؤدّب باشد. معلّمان هنگامي كه از شاگردان خويش ادب و نزاكت مي خواهند، بايد شخصاً نمونـه و سرمشق آنان قرار گيرند.

43) از لحاظ جسمي و روحي سالم باشيد.

هنگامي كه معلّم بيمار هست و درون مرخصي استعلاجي بسر مي برد، تدريس ارزشي ندارد. تدريس تلاشي هست روحي و جسمي و براي آنكه بـه خوبي و كامل انجام شود، مستلزم سلامتي كامل معلّم است.

44) همكاري و تشريك مساعي كنيد.

خاصيّت و درجه سودمندي هر سازمان آموزشي، بستگي كامل بـه تشريك مساعي و همكاري معلّمان آن سازمان دارد. معلّم خوب با همكارانش بـه خوبي رفتار و با رضايت خاطر همكاري و تشريك مساعي مي كند و بيش از سهم خود كار انجام نمي دهد

45) از ژست هايي كه باعث انحراف فكر شاگردان مي شود، پرهيز كنيد.

اداها و ژستهاي عجيب باعث انحراف فكر شاگردان از درس مي شود و معلّم بايستي مراقب باشد كه از اين قبيل حركات اجتناب كند. اندكي ژست و اشاره ممكن هست به روشن كردن بعضي نكات كمك كند؛ ولي زياده روي درون آن نـه تنـها كار تدريس را سودمندتر نمي كند، بلكه ممكن هست سبب انحراف فكر شاگردان نيز بشود.      عادت هايي كه ضمن صحبت، موضوع را منحرف مي كند، مثل تكرار بي جهت كلمـه اي و ببكار بردن مكرّر جمله اي بر حسب عادت و تلفظ هاي غلط باعث كسالت آنان مي شود.

46) طوري صحبت كنيد كه شاگردان بشنوند؛ ولي فرياد نزنيد.

كيفيّت صداي معلّم درون تأثير تدريس او مؤثر است. صداي خشن يا بسیـار بلند، كسالت آوراست. از صحبت يكنواخت و مداوم بايد اجتناب كرد؛ زيرا علاقه ي شاگردان را بـه درس از بين مي برد. كلمات بايد صحيح و شمرده ادا شوند که تا به طور واضح شنيده شوند.

47) وقت شناس باشيد.

وقتي برنامـه ساعات كلاسها تنظيم شد، معلّم بايد مراقب باشد كه بـه طور دقيق و به موقع شروع شده و به موقع نيز پايان يابد که تا از زمان موجود، استفاده ي كامل صورت گيرد. معلّم هيچگاه نبايد درون جلسه ها دير حاضر شود و وقت كساني را كه جمع شده اند را با تأخير خود تلف كند. ادب و نزاكت اجتماعي ايجاب مي كند كه ساعت هاي ملاقات و وعده ها بـه طور دقيق رعايت شود.

48) درون گزارشات و نمرات دقيق باشيد.

اگر گزارشات و نمرات دقيق نباشد، ارزشي نخواهد داشت. بايستي بـه همـه ي مدارك و سوابق كتبي دوباره رسيدگي شود که تا از هر گونـه اشتباهات ممكن اجتناب شود. مـهارت ها بايستي بـه طور دقيق مراعات شوند، زيرا تأخير گزارشات از سودمندي مدرسه كم مي كند وسستي و اهمال كاري معلّم را ميرساند.

49) همـه ي قوانين و مقرّرات را درك كنيد و به مرحله ي اجرا درون آوريد.

يكي از مـهمّ ترين و‌ظايف هر معلّم اين هست كه با روشـها و هدفهاي مدرسه ي خود كاماً آشنا شود، آنـها را براي شاگردان خود تفسير كند و در اجراي آنـها نظارت داشته باشد.

50) توجه كنيد تنفس شما باعث تنفّرنشود.

علل تنفس بدبو كه ناشي از بوي شديد سيگار، دندان هاي فاسد، ناراحتي هاي گوارش و يا اختلالات عصبي است، عيبي بزرگ بـه شمار مي رود. تماس زياد معلّم با شاگردانش و معاشرت روزانـه با ديگران سبب مي شود كه اين تنفّس تأثيري بد باقي بگذارد. معلّم بايستي دائماً بـه وسيله ي نزديكان خود از عدم وجود اين حالت مطمئن شود.

51) مراقب باشيد كه بدن شما داراي بوي نامطبوع نباشد.

مزاحمتي كه از بوي بدن ايجاد مي شود، براي استاد قابل چشم پوشي نيست و بايد با رعايت آن سبب نزديكي بيشتر با شاگردان شد.

اميدوارم كه با رعايت اين نكات كه درون واقع نكات اصلي و كليدي براي معلّمانست، فضاي كلاس را         دوستانـه تركرد و همچنين ضمن اينكه بتوان با شاگردان مناسبات خوبي داشت و باعث تشويق آنـها شد، راندمان كار را بالا برد و با كيفيت بهتر آموزش، سطح معلومات مدرسه ها درون كشور ايران برد.

 

                                                                                                                 والسلام.

 

 

 

 

 

فهرست منابع ومآخذ                                                               نويسنده

 

1- كتاب روش تدريس وفنّ كلاس داري                                                     دكتر عبدالله جاسبي

2- روان شناسي پرورشي                                                                        دكتر مـهدي جلالي

3- روان شناسي يادگيري                                                                       علي اكبر شعاري نژاد

4- روان پزشكي                                                                               دكتر عبد الحسين ميرسپاسي

5- 250 فنّ تدريس                                                                                 استابرك و كارج

6- اصل آموختن                                                                                     جونيور و كارچي

 

 

 

 

 

 




[علمـی مانتو الهام حميدي در روزهاي بيقراري]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 03 Sep 2018 09:39:00 +0000